Går det att träna upp minnet på äldre dagar? : Stimulansträning med mindfulness för det episodiska minnet

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: Syftet med studien och vår ambition var att utöka vår gemensamma kunskap och förståelse för vad som kan hjälpa att träna upp minnet som äldre frisk och bidra med en bättre hälsa. Med en mer åldrande population kommer äldre individers fysiska och psykiska funktionsnedsättningar drabba många världen över. Masteruppsatsens frågeställning vill studera huruvida mindfulnessträning (MT) kan förbättra det episodiska minnet, vilket är en viktig kognitiv vardagsfunktion. I den statistiska analysen har en grupp av deltagare (n=18) fått genomföra stimulansbetingelsen mindfulnessträning under 5 veckor parallellt med en aktiv kontrollgrupp (n=19). Resultatet visade på en stor effekt på förbättring av episodiskt minne (mätt med PAL) och träningen förklarade 22 % av variansen. Inga statistiska signifikanser kunde identifieras inom kontrollgruppen och mellan grupperna. Med det erhållna datamaterialet i studien ser vi praktiska implikationer med mindfulness som ett potentiellt komplement inom vården och för äldres välbefinnande. Vi åberopar flera studier inom forskningsfältet för att säkerställa evidensen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)