Nyanlända elever i engelskundervisningen : En studie om anpassning till den nyanlända elevens olika behov

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för språkdidaktik

Sammanfattning: Denna studies syfte har varit att undersöka hur tre engelsklärare anpassar den ordinarie undervisningen till de nyanlända elevernas olika behov. Fokus var främst på anpassning men studien sökte även svar på om det fanns andra faktorer som enligt engelsklärarna var av betydelse för den nyanländes skolframgång i ämnet engelska. Ytterligare tog studien reda på vilka fördelar respektive utmaningar som fanns i arbetet med de nyanlända eleverna enligt engelsklärarna. De empiriska metoderna som har använts har varit en variant av etnografisk metod med klassrumsobservationer samt intervju och enkätfrågor som sedan har transkriberats. Studien har haft ett lärarperspektiv. Resultatet visar att det fanns många tecken på att engelsklärarna anpassar engelskundervisningen för de nyanlända eleverna och detta skedde huvudsakligen i fyra områden: genom anpassning i organisation så som nivåindelning, anpassat arbetssätt, anpassad bedömning och genom individuella utvecklingsplaner. Andra faktorer som lärarna ansåg påverka var elevernas egen motivation. Betydelsefullt var även tillgång till resurser så som modersmålslärare, föräldrarnas påverkan, elevernas tidigare skolerfarenhet samt lärarnas tidigare erfarenhet. Lärarna ansåg även att i arbetet med de nyanlända var det fördelaktigt att många nyanlända elever var motiverade och ville lära sig och att det var intressant att ta del av deras historia. En av lärarna kände en särskild glädje när just dessa elever lyckades i skolan. Samtidigt tyckte de att det var utmanande när vissa av de nyanlända befinner sig på nybörjarnivå och ska gå i den ordinarie klassen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)