Lärandemiljö - en miljö att lära i. En studie om klassrummets betydelse för den pedagogiska verksamheten

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Madelene Cederroth; Jenny Kihlberg; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: InledningUnder lärarutbildningen har vi ofta stött på begreppet lärandemiljö. Tidigt under vår lärarutbildning väcktes ettintresse för lärandemiljö och i synnerhet den fysiska lärandemiljön. Vi har valt att fokusera på den fysiskaklassrumsmiljön i åldersintegrerade klasser, år F-. Med begreppet fysisk klassrumsmiljö avser vi klassrummetsutformning, och vi har valt att inrikta oss på färgsättning, inventarier och möblering.SyfteSyftet är att i uppsatsen ta reda på de förhållningssätt och erfarenheter som ämnesdidaktiker ochyrkesverksamma lärare har angående den fysiska klassrumsmiljön och sammanföra dem med våra egnaställningstaganden och erfarenheter. Genom att intervjua ämnesdidaktiker vill vi få tillgång till det teoretiskaperspektivet av begreppet fysisk klassrumsmiljö. Genom att intervjua de yrkesverksamma lärarna vill vi fåtillgång till det praktiska perspektivet av begreppet fysisk klassrumsmiljö.FrågeställningUtifrån ämnesdidaktikerns, den yrkesverksamma lärarens, och den blivande lärarens perspektiv, har viformulerat tre frågeställningar som belyser detta ämne:1. Hur vill ämnesdidaktiker, utifrån ett teoretiskt perspektiv, utforma den fysiska klassrumsmiljön?. Hur vill yrkesverksamma lärare, utifrån ett praktiskt perspektiv, utforma den fysiska klassrumsmiljön?3. Hur kan vi som blivande lärare utforma den fysiska klassrumsmiljön, för att kunna arbeta utifrån ett teoretiskt och praktiskt perspektiv?MetodFör att få det teoretiska perspektivet i utformningen av den fysiska klassrumsmiljön, genomförde vi intervjuermed ämnesdidaktiker inom lärarutbildningen. För att få det praktiska perspektivet i utformningen av den fysiskaklassrumsmiljön, genomförde vi intervjuer med yrkesverksamma lärare inom skolverksamheten. Efter avslutadeintervjuer sammanför vi praktik och teori. Vi presenterar två modeller av hur den fysiska klassrumsmiljön kanutformas.MaterialVårt examensarbete grundar sina resultat på det material som vi samlat in vid intervjuer med ämnesdidaktikeroch yrkesverksamma lärare. Materialet innehåller även litteratur och aktuella teorier inom ämnet.ResultatDe slutsatser som vi kunde dra när det gäller de yrkesverksamma lärarna var att de lägger liten vikt vid denfysiska klassrumsmiljön. Endast 1 av 4 tillfrågade ämnesdidaktiker inom lärarutbildningen uppgav att de stöddesina uppfattningar på en teoretisk grund, de övriga ämnesdidaktikerna föreföll att enbart utgå från sina personligaerfarenheter.Betydelse för läraryrketVi ville att de intervjuade ämnesdidaktikerna skulle ge oss de teorier som vi sedan kan tillämpa i praktiken närvi, som utexaminerade lärare, planerar utformningen av det fysiska klassrummet. Vi ville att de yrkesverksammalärarna skulle dela med sig av sina praktiska erfarenheter angående den fysiska klassrumsmiljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)