Patienters upplevelser av sjuksköterskors bemötande på akutmottagningar : En allmän litteraturöversikt

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Akutmottagningar finns tillgängliga för hela befolkningen dygnet runt. Det är en utmaning för sjuksköterskor att kunna bekräfta och se det unika hos människor, trots de korta möten som ofta infinner sig. Problem: Tidsbrist och högt patientflöde är två av flera faktorer som kan påverka sjuksköterskors bemötande gentemot patienter, där förtroende och tillit blir mer utmanande att upprätthålla. Syfte: Att skapa en överblick över existerande kunskap om patienters upplevelser av sjuksköterskors bemötande på akutmottagningar. Metod: En allmän litteraturöverikt där sju kvalitativa och fyra kvantitativa studier har analyserats. Resultat: Majoriteten av patieterna upplevde att sjuksköterskor visade intresse och var närvarande i mötet. När sjuksköterskor var vänliga och visade respekt i mötet, blev patieterna generellt mer nöjda med besöken på akutmottagningar. Tydlig kommunikation upplevdes som en viktig del under vistelsen på akutmottagningar. Brist på kommunikation och intresse från sjuksköterskor resulterade i frustration och besvikelse hos patienterna, vilket påverkade patienternas totala upplevelser av besöken. Slutsatser: Flertal patienter var nöjda med sjuksköterskors bemötande. När kommunikationen var bristfällig upplevde sig patienterna ignorerade, bortglömda och en känsla av maktlöshet uppstod. Vad som påverkar patienters upplevelser kan ge sjuksköterkestudenter och legitimerade sjuksköterskor en ökad insikt i hur patienter önskar bli bemötta. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)