Storytelling : En framgångsrik historia

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

Sammanfattning: Berättelser och historier har sedan urminnes tider förtrollat och fängslat människor. Förr itiden samlades människor runt lägerelden för att ta del av berättelser, idag samlasmänniskor runt varumärken. Det förflutna, nuet och framtiden binds samman till ettsammanhängande process genom historier, istället för att vara lösryckta delar av ettsammanhang.Uppsatsens syfte var att undersöka varför storytelling inom marknadsföring är såframgångsrikt hos konsumenten. Vi ville få en förståelse över vad som fårkonsumenten att uppskatta denna sortens reklamform. Vår problemfråga ochutgångspunkt genom uppsatsen har varit:· Varför är storytelling i marknadsföring så framgångsrikt hos konsumenter?För att klarlägga begreppet ur flera synvinklar har vi varit i kontakt med konsumenter ifrom av fokusgrupper samt med experter inom storytelling och självaste reklambranschen.Vi har valt dessa tre intressegrupper för att få olika perspektiv urkonsumentens synvinkel. Vår ambition med denna uppsats har varit att utveckla ettförståligt ramverk kring begreppet storytelling inom marknadsföring. Till följd där av fåen förståelse vad som gör den så framgångsrik i konsumenters ögon. Svaret på vårproblemfråga blev då enkel:Relationen, identitet och uppmärksamheten är de tre faktorer som gör så att konsumententar till sig reklamen på ett djupare plan, och som gör storytelling så framgångsrikt hoskonsumenter. Människor vill tro på historier, storytelling skapar ett intressant grepp omvarumärkes kommunikationen och kan ge konsumenten något att drömma om. Idag finnsstorytelling överallt i dagens samhälle och kultur. Det är något vi utsätts för genom helalivet. De finns i vår musik, böcker, filmer, media, religion, arkitektur med mera. Depåverkar oss på många sätt, vissa är uppenbara så som religion och lagar, andra som ärdolda är propaganda och reklam.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)