Attityd och intention till köp av kakel och klinker

Detta är en Kandidat-uppsats från Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Författare: Kemal Mehmedbegovic; Anna Angbo; [2007]

Nyckelord: Attityd; Intention; Ajzen;

Sammanfattning: Uppsatsens huvudsakliga syfte har varit att mäta vilka attityder och hur starka intentioner som finns till köp av kakel och klinker. Undersökningen skulle resultera i en kartläggning av både befintliga och potentiella kunders attityd och intention till inköp av kakel och klinker. För genomförandet av undersökningen valdes en kvantitativ forskningsansats. En enkät med frågor baserade på Ajzen’s teori om det planerade beteendet (The Theory of planned Behavior) delades ut till 9 butiker och besvarades av totalt 167 respondenter vilka har ingått i analysen. Frågorna i enkäten har tagit fasta på kundens attityd till det specifika beteendet, det vill säga till det eventuella inköpet av kakel och klinker, dennes uppfattade subjektiva norm kring köpet samt vilken egenuppfattad förmåga han eller hon har haft till att genomföra beteendet. Genom dessa uppgifter har det gått att förutsäga vilken intention kunden har haft till att faktiskt utföra beteendet. De slutsatser som har gått att dra efter genomförandet av den här undersökningen är att attityden till köp av kakel och klinker överlag är positiv, men går att förstärka. De respondenter som har ingått i undersökningen har jämförts utifrån olika aspekter såsom inkomst, boendeform och ålder. Jämförelser har visat att oavsett vilka variabler som studerats har ingen av grupperna varit särskilt utmärkande när det gällde attityden till beteendet. Av detta har slutsatsen kunnat dras att respondenterna överlag har en likvärdigt positiv attityd till beteendet; köp av kakel och klinker. Även köpintentionen har jämförts utifrån ovan nämnda variabler. Slutsatsen som har kunnat dras av den analysen tyder på att intention till köp existerar, men är låg, det vill säga svagt positiv. Vilka komponenter som styr intentionen går att utläsa mer noggrant i Kapitel 4; (resultatkapitlet). Uppsatsen har avslutats med ett antal rekommendationer till Kakelplattan AB om vad de bör tänka på i sin framtida marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)