Är hållbart gångbart? : En kvalitativ studie om hållbarhetsaspektens påverkan på initiering av nya affärsrelationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att förstå hur hållbarhet påverkar en ny hållbarhetsinriktad råvaruleverantörs förmåga att starta relationer med kunder. Teori om relationsinitiering för uppstartsföretag har tillämpats, samt en för undersökningen skapad analysmodell. Metoden som använts är kvalitativ och inkluderar semi-strukturerade intervjuer genomförda i person och via Zoom. Viktiga utmaningar som framkom i studien är dels att hitta en partner med matchande hållbarhetstänk som vill investera och engagera sig i materialtestning tillsammans, men framförallt att testningen behöver vara framgångsrik för att initieringen ska kunna resultera i en framtida affärsrelation. När hållbarhet står i fokus är slutsatsen att priset på råvaran spelar mindre roll för kunden. Dock kan kunder komma att bli mer priskänsliga framöver, särskilt om fler konkurrenter till råvaruleverantören gör sig hörda. Analysen förbättrar den nuvarande kunskapen om relationsinitiering av nystartade och särskilt hållbara råvaruföretag, och demonstrerar tillvägagångssätt som liknande aktörer skulle kunna anamma på grund av sin unikhet och flexibilitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)