En studie av adaptiva färdigheter hos ungdomar i gymnaisesärskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Denna psykologexamensuppsats undersöker användbarheten av den nya svenska versionen av The Adaptive Behavior Assessment System – second edition (ABAS-II), ett standardiserat psykologiskt instrument vilket bedömer adaptiva färdigheter via föräldra- och lärarskattningar. Tjugofem föräldra- och lärarskattningar gällande ungdomar/elever i gymnasiesärskola, varav majoriteten hade diagnosen mental retardation jämfördes med normerna för instrumentet ABAS-II. Resultatet visade statistiska signifikanta lägre adaptiva färdigheter hos deltagande ungdomar. Likaså visade denna studie att instrumentet kan urskilja styrkor och svagheter i adaptiva färdigheter hos deltagarna vilka i sin tur kan ligga till grund för vidare insatser och interventioner. En statistisk signifikant skillnad mellan föräldra- och lärarskattningarna framkom även, där lärarna tenderade att skatta högre adaptiva färdigheter än föräldrarna. Därtill framkom en statistisk signifikant positiv korrelation mellan föräldra- och lärarskattningarna. Den svenska versionen av ABAS-II kan anses vara ett användbart instrument när det gäller att kartlägga och bedöma adaptiv förmåga hos ungdomar i gymnasiesärskola om både föräldra- och lärarskattningar genomförs.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)