Utveckling och förbättring av en interaktiv e-lärandetjänst för matematik : En studie om hur matematikstudier via en internet-baserad interaktiv e-lärandetjänst kan förbättras

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

Sammanfattning: Senaste tidens debatt om de ständigt sjunkande matematikkunskaperna hos svenska elever i kombination med den lärarbrist som vuxit fram i den svenska skolan har skapat ett utrymme för diskussion kring och behov av alternativa lärandeformer. Idag utnyttjar ungdomar internet i allt större utsträckning och det är troligtvis där som nya plattformar för lärande har störst potential att lyckas. Den här studien är inriktad på interaktivt e-lärande. Det övergripande syftet med studien är att förbättra förutsättningarna för elevers studier i matematik då de använder en interaktiv e-lärandetjänst. För att åstadkomma detta identifierades tre viktiga aspekter i syfte att mäta hur den digitala studiemiljön i den interaktiva e-lärandetjänsten upplevs. Efter detta togs en metod fram och användes för att förbättra den digitala studiemiljön utifrån de tre aspekterna. Rapporten beskriver hur en interaktiv e-lärandetjänst kan vidareutvecklas genom utvärdering och implementering av ny programvara. Den tjänst som har utvecklats är den svenska interaktiva e-lärandetjänsten Mattecoach på nätet. Utifrån resultaten som erhölls från utvärderingen togs förbättringsförslag fram och implementerades varpå en ny utvärdering följde. I den här studien lyckades vi hitta ett antal förbättringspunkter vilka vi sedemera implementerade en större del av. Resultatet från studien indikerar att dessa förbättringar bidrog till en bättre studiemiljö samt att ett gångbart sätt att utveckla en interaktiv elärandetjänst är att undersöka olika aspekter (tidsaspekt, coachningsaspekt, programvaruaspekt) med syfte att utvärdera tjänsten, och därefter utveckla tjänsten genom att förbättra dessa aspekter med utgångspunkt i teorier om lärande och användares önskemål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)