Sverige vs Finland. Eller, varför kan vi inte dela på det? En studie om matematikkunskaper och divisionsräkning i Sverige och Finland.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Mikael Lyckros; [2012]

Nyckelord: Matematik; division; elevers lärande; PISA; TIMSS.;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att jämföra svenska och finländska elevers resultat i matematikdelen i PISA(Programme for International Student Assessment). PISA-undersökningarna har genomförts fyra gånger och detgörs jämförelser vart tredje år, 000, 003, 006, 009. Ländernas resultat i matematik jämförs med varandraunder samma tidsrymd. Studien visar de deltagande ländernas resultat och man kan tydligt urskilja de alltsvagare resultaten i matematik som de svenska eleverna presterar samtidigt som de finländska eleverna presterarallt bättre. En studie över de svenska elevernas matematikresultat i TIMSS (Trends in International Mathematicsand Science Study) 1995, 003 och 007 görs också. Studien omfattar även historiska jämförelser av metoder atträkna division i den svenska skolan. Divisionsräkning i dagens matematikböcker diskuteras, samt vilka metoderatt räkna division man använder sig av i Sverige och i Finland? I rapporten studeras även vilka mål som skauppfyllas i matematik enligt de svenska styrdokumenten Lgr 80, Lpo 94 och Lgr 11 samt den finländskamotsvarigheten Ggl 04.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)