Driftuppgradering kedjetransportör : TF-1, SCA Munksund

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Författare: Jonathan Asplund; [2018]

Nyckelord: shaft design; apron feeder; FEM;

Sammanfattning: Detta examensarbete behandlar analys, simulering och dimensionering en drivaxel till en baltransportör för returfiber vid SCA Munksund. Transportören drivs i dagsläget av två hydraulmotorer försedda med varsin 3-stegs planetväxellåda, en på varje sida av drivaxeln för transportbandet. Växellådorna skall bytas ut och en driftsäker, kostnadseffektiv ersättningslösning efterfrågas. I studien kartläggs dimensionerande belastningar och en belastningsmodell upprättas för kedjetransportören. Befintlig axel beräknas både analytiskt och simuleras i Solidworks Simulation. Axeln, inklusive monterade detaljer som rullager, kedjehjul och kilar utreds med avseende på hållfasthet i fyra lastfall: Enkeldrift och dubbeldrift, med nominell belastning respektive maximal belastning. Studien konstaterar att befintlig axel håller i nuvarande uppställning men bör inte modifieras för att passa en ny växellåda, stor risk för plasticering av axeln föreligger. Befintlig axel håller inte för enkeldrift, spänningar i axelns stål överskrider sträckgränsen i a xelförbandet mot v äxellådan och lagerläget för mittersta rullagret. Förslag på en ny axel har tagits fram. Beräkningsunderlag, simuleringar och tillverkningsritning redovisas. Den nya axeln tillverkas i SS2541 som har sträckgränsen 700 MPa och med förbättringar i hålkäler främst vid diameterändringar kan befintliga lagringar återanvändas. En kostnadsuppskattning bifogas för kostnader relaterade till axelbytet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)