CSR-redovisningens utveckling under 2000-talet - exempel på hållbarhetsredovisning i fordonsindustrin och finansbranschen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Sofie Frisk; Johanna Krantz; [2009-03-13]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Corporate Social Responsibilty (CSR) består i huvudsak av tre delar: etiskt ansvar, miljöansvar och socialt/samhälleligt ansvar. Företagens ansvar och värderingar har blivit viktiga konkurrensmedel på marknaden då det inte längre räcker att bara ha den bästa produkten eftersom kunderna har fått upp ögonen för både orättvisor och miljöproblem. Många företag väljer därför att redovisa sitt CSR-arbete i en hållbarhetsrapport. Vår frågeställning är följande: Vad redovisas i hållbarhetsrapporten? Hur har CSR-redovisningen utvecklats under 2000-talet? Hur skiljer sig redovisningen av CSR åt mellan olika branscher? Syfte: Att studera förändringen av CSR-redovisning hos ett företag inom finansbranschen och ett inom fordonsindustrin samt redogöra för likheter och skillnader dem emellan. Avgränsningar: Vi utgår från ett externt perspektiv i studien och inriktar oss därför på hur företagen redovisar sitt CSR-arbete i sina hållbarhetsrapporter. Vidare är studien avgränsad till ett företag inom varje bransch då vi vill få möjlighet att analysera utvecklingen inom dessa mer ingående. De utvalda företagen är Volvo och Swedbank då detta är stora företag i Sverige inom respektive bransch och de har relativt välutvecklade hållbarhetsrapporter. Metod: Vi har gjort en kvalitativ undersökning av Volvos och Swedbanks hållbarhetsrapporter, för att se utvecklingen av CSR-redovisningen i dessa företag under 2000-talet. Utgångspunkten för analysen har varit en framtagen checklista, vilken ska försäkra oss om att analysen utförs på samma sätt i båda företagen. Resultat och slutsatser: I vår studie har vi kommit fram till att det finns både likheter och skillnader mellan branscherna. Volvo har utökat sina rapporter och använder sig av mycket bilder medan Swedbanks hållbarhetsrapporter minskat i omfattning för varje år. Volvo fokuserar på miljö och säkerhet i sina hållbarhetsrapporter medan Swedbanks CSR-arbete riktar in sig mest på samhället. Även de etiska aspekterna och miljöfrågor behandlas genomgående i bankens rapporter. Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att intervjua företagen och se om de verkligen följer vad de skriver i rapporterna och hur de ser på CSR-frågor och dess utveckling. Då utvecklingen ständigt går vidare skulle det även vara intressant att göra om studien om några år. Man skulle då även kunna utöka jämförelsen med fler företag och även företag inom andra branscher.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)