Drama i historieundervisningen
Sammanfattning: Då skolan ska bidra till att ge eleverna en djupare ämneskunskap och förståelse för samtidenkrävs det fler metoder för att variera och anpassa undervisningen till varje individ. Syftet medföljande examensarbete var att undersöka om dramapedagogiska metoder används iämnesundervisningen samt, om så var fallet, i vilket syfte lärare använder sig avdramapedagogiska metoder. Vidare undersöktes vilka möjligheter till förbättradundervisningskvalitet användandet av dramapedagogik i undervisningen, med särskilt fokuspå historieämnet, skulle kunna erbjuda. Metoden som användes för att besvara frågorna vartriangulering, en kombination av kvalitativ och kvantitativ undersökning där en enkät medflervalsfrågor och fria formuleringar utgjorde vårt empiriska material. Resultatet haranalyserats genom utvecklingspsykologiska teorier och ämnesdidaktiska teorier med fokus påhistorieämnet. Undersökningens resultat visade att lärare i alla ämnen använder sig avdramapedagogiska metoder främst för att stärka värdegrundsarbetet. Lärare i historiaanvänder sig av dramapedagogiska metoder i undervisningen för att levandegöraundervisningen, utveckla historisk empati och förståelse samt motivera eleverna att ta till sigkunskap.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)