Att undervisa om programmering med hjälp av Scratch och Alice

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt är skriven med syftet att undersöka huruvida de visuella programmeringsverktygen Scratch och Alice kan användas för att undervisa elever om programmering utifrån en vetenskaplig grund. Översikten utgår ifrån frågor om vilken effekt programmen har på elevers kunskaper om programmeringskoncept, hur kunskapsutvecklingen ser ut i jämförelse med när textbaserad programmering används, samt vilken effekt programmen har på elevers upplevelse av programmering, med avseende på motivation och nöje. För att besvara frågorna har en informationssökning genomförts med hjälp av sökord som kombinerats på olika sätt genom boolesk söklogik. De databaser som använts är ERIC, ERC, Google Scholar och Libsearch. En annan metod som använts har varit att ta hjälp av referenslistor i funna källor. Sammantaget valdes 22 källor ut som underlag för översikten. Då ovanstående metod kan inrymma brister, såsom att relevanta källor kan ha förbigåtts, bör läsaren tolka översiktens resultat med viss försiktighet. Resultatet visar att kunskapsutvecklingen varit god när elever använt Scratch och Alice. Det har dock funnits en viss spridning mellan olika programmeringskoncept, något som är mer väldokumenterat inom Scratch. Det finns stöd för att Alice är mer effektivt att använda än textbaserad programmering, något som dock inte kan beläggas för Scratch. Elever upplever både motivation och nöje i användandet av såväl Scratch som Alice. Kunskapsöversiktens slutsats är således att det finns vetenskapliga belägg för att Scratch och Alice kan användas för att undervisa elever om programmering. Fler studier efterfrågas emellertid för att ge en mer heltäckande bild och för att besvara andra frågor som rör programmeringsundervisning i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)