Egenanställning inom gig-ekonomi : Olika aspekter kring det självständiga arbetet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Författare: Paula Marchis; Mahafarid Masomeh Jamatipour; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Problemformulering: Behovet av att förklara vad som motiverar individer till att arbeta inom egenanställning i förhållande till den gig-ekonomiska arbetsmarknaden. Syfte: Syftet med denna studie är att förklara vad som motiverar individen till att arbeta som egenanställd inom den växande gig-ekonomiska arbetsmarknaden. Metod: Då denna studie inte är baserad på ett teoretiskt problem kommer den utgå från insamlade data från utförda semistrukturerade intervjuer som genomförts och därmed resultera i en induktiv ansats. För att besvara vad som motiverar individen i förhållande till egenanställningar inom gig-ekonomin, krävs det en intensiv uppläggning som genererar till en fallstudie. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer har genomförts under studiens gång med människor involverade inom gig-ekonomi samt egenanställning. Empirisk insamling: Den insamlade empiri består av elva intervjuer med människor från olika företag och branscher inom gig-ekonomin. Slutsats: Utifrån studiens insamlade empiri har vi som forskare kunnat förklara vad det är som motiverar individer till att arbeta inom egenanställning utifrån ett gig-ekonomiskt perspektiv samt funnit en baksida av uppdragsbaserat arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)