Heterogen katalys för produktion av biodiesel från rester av matolja

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för kemivetenskap (CHE)

Sammanfattning: Energikonsumtionen inom transportsektor består till störst del av konsumtion av fossila bränslen. Transportsektorn själv står för ca 30 % av världens totala energikonsumtion. Att växla till ett grönt drivmedel skulle bidra till en mer ekologiskt hållbar verksamhet. Biodiesel kan vara svaret på transportsektorns problem och kan dessutom framställas av vad man idag anser är avfall. Restmatolja kan med hjälp av katalysatorer transesterifieras till biodiesel som efter inblandning av konventionell diesel kan köras i dagens dieselmotorer. För att spara resurser är en process med heterogen katalysator bättre än en homogen process. I rapporten undersöks om MgO, CaO och Li2O kan användas som katalysator för att framställa biodieseln från restmatoljan. Studien undersöker också om SnO eller SnO2 kan tillsättas till katalysatorn för att öka utbytet. Försök genomfördes i labbmiljö med restolja från en lokal restaurang. Olika parametrar testades för att optimera utbytet. Parametrarna som ändrades var temperatur, mängd katalysator och molförhållandet mellan alkohol och olja. Varje parameter varierades mellan två värden. Resultaten visade att CaO var den enda av de undersökta katalysatorerna som fungerade och gav ett tillräckligt bra utbyte. SnO som användes tillsammans med CaO visade en liten effekt av att öka utbytet, men antalet försök var för få för att kunna dra några säkra slutsatser. Resultaten från undersökningen av optimala parametrar visar att utbytet minskar med ökande temperatur. Större andel alkohol jämfört med olja ger ett högre utbyte. Med ökande mängd katalysator finns ett optimalt värde och när det överskrids minskar utbytet igen. Vidare studier krävs för att optimera de heterogena katalysatorerna i biodieselframställningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)