Digital nudging : Ett test av valarkitektur i online-miljö

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för datavetenskap och samhällsbyggnad

Författare: Sandra Vincze; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Valarkitektur är ett verktyg för nudging som handlar om att påverka individers beteenden i en önskad riktning utan att vilseleda, manipulera eller ta bort valmöjligheter. Valarkitektur handlar om att konstruera valsituationer så att det blir lätt att göra rätt, med en vänlig knuff i rätt riktning. Nudging och valarkitektur har sitt ursprung i beteendeekonomi och är något som växt fram från hur beslut fattas med eventuella felbedömningar och misstag. I vår moderna och digitaliserade tid fattas dagligen beslut i online-miljöer som också behöver designas smart för bästa utfall utifrån satta mål. I detta arbete testas valarkitektur på en redan befintlig webbshop för att undersöka hur en ny utformning av användargränssnittet påverkar konsumenters köp av biobaserade plastprodukter. Den nya designen, som testades under en månad, innebar två förändringar där en var visuell och en var informativ. Förändringarna gjordes utifrån tre designprinciper för digital nudging ur litteraturen. Resultatet tyder på att den nya designen kan ha bidragit till att produkterna gjorda av biobaserad plast ökade både i antal visningar och försäljning, utan att dölja andra alternativ och utan att vilseleda eller manipulera konsumenten. Testet utgår från en itererad modell i fyra steg, även den ur litteraturen, och kan vidareutvecklas eller återupptas i en annan kontext.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)