Sinnens betydelse på tjänstelandskapet och dess effekter på besökarna : En studie om Yasuragi Hasseludden

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Författare: Kiran Chand; Karolina Yiangou; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie var att få en djupare insikt av sinnesmarknadsföring inom spabranschen genom: ● Att tolka sinnenas betydelse i tjänstelandskapet. ● Att undersöka effekterna sinnesmarknadsföringen har på besökarna. Metod: I denna studie har vi gjort en kvalitativ och en kvantitativ undersökning för att få en djupare förståelse för sinnesmarknadsföring på Yasuragi. Det kvalitativa angreppssättet har tillämpats genom fem telefonintervjuer och en observation över Yasuragi. Det kvantitativa angreppssättet har tillämpats genom 50 enkätundersökningar från personer som besökt Yasuragi. Slutsats: Vår studie visar att människans fem sinnen har en avgörande roll för kundernas uppfattning av varumärket eftersom majoriteten av kunderna reagerade positivt på den multisensoriska upplevelsen spahotellet erbjuder. Många av besökarna på Yasuragi uppskattade de sällsynt japanskt tema som gjorde att spahotellet differentierar sig bland de andra spahotellen runt om i Sverige. Slutsatserna visar även att effekterna av sinnesmarknadsföringen hos besökarna på Yasuragi varierade från person till person vilket tyder på att resultatet inte kunde generaliseras. Denna slutsats har dels kunnat tas eftersom vi i vår studie kunnat se att individer som besökt restaurangen har upplevt smaksinnet på olika sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)