Motivation, ledarskap och teambyggande : En studie om Mediamakarna i Sverige AB

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Gävle/Institutionen för ekonomi

Sammanfattning:

Motiverade och engagerade medarbetare anses idag vara en av de viktigaste faktorerna för att skapa goda resultat inom företag och organisationer. Genom hela historien så har en ledares uppgift varit att inrikta människornas självbevarelsedrift på gemensamma mål, att uttrycka och att försvara en vision som fyller de ledda med hopp. Mediamakarna i Sverige AB, beläget i centrala Stockholm, startades av tre personer vid namn Richard Ehlesjö, Fredrik Sandblad och Sammy Jeridi. Som delägare i företaget arbetar de efter egen modell där öppen kommunikation anses vara extremt betydelsefullt. Med tanke på att de är relativt oerfarna som ledare ställer jag mig frågande till huruvida ledarna har en tillräcklig kompetens och personliga egenskaper för att leda sig själva samt att motivera ett säljteam till framgång.

Hur motiverar Mediamakarna säljarna till att prestera det yttersta och hur gör man för att få självmotiverade säljare? Anser cheferna att de har de egenskaper som gör dem till bra ledare som nyttjar varje ledares positiva egenskaper på rätt sätt? Dessutom ska jag granska företagets rollfördelning. Syftet med uppsatsen är att förstå vilka metoder cheferna använder för att skapa och framförallt bibehålla hög motivation hos säljpersonalen. För att förstå relationen mellan ledning och säljare är min avsikt också att studera ledarstruktur och roller.

Jag har intervjuat tre personer. För att intervjuerna skulle bli så bra som möjligt intervjuades den person med mest kunskap och ansvar inom det ämne jag skriver om. Det hermeneutiska förhållningssättet kommer att användas därför att de lämpar sig mer gentemot min forskning. Jag tolkar respondenternas åsikter med hjälp av min förståelse. Jag skall använda mig av en mer kvalitativ metod gentemot kvantitativ eftersom jag kommer att söka förståelse samt meningen med företeelsen av rapportens syfte.

Efter avslutande studier där jag främst granskat olika motivationsfaktorer hos Mediamakarna anser jag att de har en god struktur men att de bör fokusera på vissa specifika områden som kan skapa eventuella framtida problem. Jag tycker att de har en god syn på motivation där de främst vill bevara inre motivationsintressen kontra yttre sådana. Vad man däremot kan göra är att belöna de säljare som verkligen presterar bra med sådana ”belöningar som främjar den inre företagskulturen” i högre utsträckning så att de i sin tur är trogna gentemot företaget och på sikt kan bli viktiga aktörer när företaget expanderar. När det gäller huvuduppgifterna som en ledare bör ha så tycker jag att Mediamakarna uppfyller kraven. Visionerna och målen som är uppsatta tillsammans med säljarna betyder att den största pressen inte kommer från ledarna utan från säljarna själva. En säljare känner då att han kan utgå från sin egen förmåga och inte hela tiden bli jämförd med andra vilket bidrar till en ökad positiv energi istället för ett ökande tryck på axlarna. Synsättet ökar, enligt mig, förståelsen gentemot varandra och underlättar för ledarna att förmedla en gemensam vision som ska finnas hos respektive säljare.

Jag tycker att Fredrik och Rickard klarar av att vara ett föredöme utåt. De har, med tanke på sin ringa erfarenhet som ledare, lyckats etablera sig i en hård bransch där det gäller att synas och att skapa kontakter. Det Fredrik dock bör tänka på är att fortsätta med att sätta upp klara riktlinjer vad som är ledare kontra kamrat, vara rättvis och undvika favoriseringar. När det gäller rollfördelningen inom organisation ser jag i nuläget att det inte är några större problem. För att tillsätta en analytiker samt en riktig verkställare så måste Mediamakarna börja att fokusera mer på grupptänkandet. Ledningen har en viktig fråga framför sig, hur man ska bli ”bredare” i sitt urvalsmönster av säljare. De får inte vara rädda för att anställa ”udda” säljare som skiljer sig från den nuvarande säljgruppen. Ju större karaktärsbredd desto lättare är det att hitta den saknade ”pusselbiten” och göra gruppen mer dynamisk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)