För vem, när, var, hur och varför ska vi läsa egentligen? : Förskollärares beskrivningar av sina didaktiska val vid läsning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Den här studien omfattar förskollärares didaktiska val angående läsning och arbete med barnlitteratur i förskolan. Syftet är att belysa och problematisera förskollärares didaktiska val i samband med läsning i den pedagogiska verksamheten. Frågeställningen som ligger till grund för studien är Hur arbetar förskollärare med läsning och barnlitteratur i förskolan? Utifrån socialkonstruktionistisk vetenskapsteori har den insamlade empirin analyserats med hjälp av begrepp inom didaktiken som både teori och praktik samt didaktisk intuition. Materialet har samlats in genom intervjuer med fem förskollärare, som sedan transkriberats och analyserats genom en tematisk analys. Resultatet presenteras i följande teman: Läsning som arbetssätt i verksamheten, Läsning vid maten, Den planerade verksamheten, Initiativtagare till läsning, Litteraturens tillgänglighet, Val av barnlitteratur, En god läsmiljö, Ett synliggörande av boken och E-böcker. Resultatet visar hur högläsning som metod används av samtliga förskollärare som deltog. Utifrån deras beskrivningar var syftet med deras högläsning framför allt att gynna barnens språkutveckling, men det användes också som en åtgärd för att samla ihop gruppen. Studiens slutsats är att förskollärare reflekterar kring läsning och de didaktiska valen som hör till som både en undervisningsmetod och som ett lärandematerial vilket kan innebära att det råder en viss tillit till böckerna i sig och att arbetet med dem sker framförallt i den spontana verksamheten.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)