”Du är inte min kompis!” Konflikthantering i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Abstract Fokus i denna studie är att undersöka, beskriva och analysera vilka strategier som används mellan barnen i konflikthantering på förskolan. Vidare är syftet att undersöka hur makt förekommer och pedagogers betydelse i konflikter och hanteringen av dessa. För att kunna ta reda på det utgår jag ifrån följande tre frågeställningar: ”Vilka strategier används av barnen i konflikthantering på förskolan?”, ”Vilken inverkan har barns makt på konflikthantering?” och ”Hur påverkar pedagogerna barnen i hantering av konflikter?”. Jag använder mig av Richard Cohens (2005) konfliktpyramid för att analysera materialet. Empirin har samlats in med hjälp av observationer och en intervju. Genom studien har jag kommit fram till att barn använder sig av flera olika strategier och att de kan använda sig av flera i samma konflikthantering. Antingen har den strategi de prövat först inte fungerat eller så har flera strategier använts som ett komplement till varandra. Jag har också, genom att kategorisera samtliga situationer, kommit fram till att makt mellan barn är tydlig i konflikthantering. Studien visar också på hur pedagogens roll som medlare och stöttare samt deras förebyggande arbete spelar en viktig roll för hur konflikter hanteras. Studien riktar sig till alla som är intresserade kring ämnet konflikthantering i förskolan. Men studien är särskilt inriktad till verksamma inom förskolan för att synliggöra barns handlande i hantering av konflikter samt vilken roll pedagoger och makt har i konflikthantering. Studien kan vara ett bra underlag i ett arbetslag för att diskutera konflikthantering mellan barn. Nyckelord: Konflikt, konflikthantering, konflikthanteringsstrategier, förskola, makt, pedagogers inverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)