Lärarens syn på kooperativt lärande i matematikundervisningen : Betydelsen av interaktion och samarbete

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

Sammanfattning: Studiens huvudsakliga syfte var att undersöka om kooperativt lärande kan leda till inkludering och ökad måluppfyllelse främst inom matematiken. Lärarna som deltagit i studien är verksamma lärare i årskurs F-6. Semistrukturerade intervjuer i kombination med enkäter användes på en skola. Den teoretiska utgångspunkten i studien är det sociokulturella perspektivet med inriktning på kommunikation och lärande. Resultatet visar att de flesta lärarna anser kooperativt lärande bidra till inkludering och ökad måluppfyllelse, men att det finns avgörande faktorer som påverkar det kooperativa lärandets gynnsamhet. Dessa faktorer är bland annat lärarens och elevernas attityd till metoden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)