Anestesisjuksköterskestudenters erfarenheter av en ny modell för pedagogisk handledning på operationssal

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Nyexaminerade anestesisjuksköterskor kan ha svårigheter att klara av olika situationer. En ny studentsalsmodell skapades för handledning av anestesisjuksköterskestudenters kliniska träning i pargrupper vid tre tillfällen. Syftet med studien var att undersöka och beskriva en ny modell för pedagogisk handledning operationssal erfors av studenterna. Tolv studenter som genomgick sin verksamhetsförlagda utbildning på en anestesiklinik i Sverige intervjuades. Innehållsanalys med induktivt tillvägagångssätt användes. Metoden generade två huvudkategorier, vilka betecknades; Lärandet och Handledningen. Resultatet visade att modellen var avgörande för en meningsfull och ökad självständig träning och ett fördjupat lärande. Det visade också att reflektion i grupp och för enskild stimulerade till ett ökat lärande och utveckling av förmåga att ge perioperativ vård.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)