Lärande bland butikspersonal inom detaljhandeln : Ur ett chefsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Syftet med denna kvantitativa fallstudie är att undersöka vilket behov som finns för lärande bland anställda i en butik inom detaljhandeln och vad deras chefer gör för att underlätta ett sådant lärande. Resultatet visar att behov av lärande finns bland deras personal och att cheferna gör det de kan för att stödja sina anställda i deras kompetensutveckling. Företaget är processtyrt med färdiga introduktionspaket och upplärning utförs oftast av butikschefen. Efter introduktionen fortsätter lärandet i form av “learning by doing” eller “om the job training” någon typ av formell utbildning görs ungefär en gång per år. I mån av tid stödjer cheferna personalens lärande genom coachning och att ge feedback samt genom workshops eller att själva hålla föreläsningar, men också genom att bjuda in externa föreläsare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)