Neoliberal planering, verklighet eller teori?

Detta är en Master-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

Sammanfattning: Neoliberalism står för så mycket mer än att bara vara en ideologi som tar steget ifrån statens kontroll. Förutom att ideologin strävar åt ekonomisk frihet finns det också andra tydliga attityder som riktar sig till samhället i helhet; den enskilda individen, den anställde och staden. Neoliberalismen har påverkat planeringen mycket. Framför allt har tron på marknadens goda effekter förstärkts, medan staten har fått ett betydligt lägre förtroende och inflytande. De inblandade aktörerna har under senare tid blivit fler och detta gäller framför allt aktörer från den privata sfären. Stadspolitiken har också förändrats och har nu ett mer entreprenöriellt förhållningssätt och ett tydligare fokus på att marknadsföra staden. Detta har uppmärksammats i uppsatsens fallstudie Hyllie, där bland annat Emporia, ett av skandinaviens största köpcentrum, har gett området gratis marknadsföring. Andra tecken på marknadsföring i planeringen av Hyllie är den spektakulära arktitekturen som har gett området en viss status och rykte. Hyllie är ett utbyggnadsområde med många inblandade aktörer, där kommunen har en stor roll tillsammans med byggherrar och andra privata intressenter. Percy Nilsson är den privata aktör som vågade satsa och investera tidigast i planprocessen. Idag är intresset stort för att bygga kontor, medan byggandet av bostäder bland annar har stannat av på grund av lågkonjunkturen, men också på grund av att marknaden tycks fungera dåligt i en bransch som beskrivs som oligopol.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)