Fritt fram för friluftsliv? - En kvalitativ intervjustudie om hur idrottslärare arbetar med kunskapsutveckling i friluftsliv inom ämnet idrott och hälsa

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur lärare arbetar med kunskapsutveckling i friluftsliv inom ämnet idrott och hälsa samt få en tydligare bild av lärares syn på friluftsliv då det är en del av idrottsämnet från grundskolans årskurs 1 till gymnasiet. Syftet är även att se vad lärare anser är viktig kunskap för elevers lärande inom friluftsliv. Studien har avsett att besvara följande frågeställningar;•Vad anser lärare är viktig kunskap för elevernas lärande i friluftsliv?•Hur arbetar lärare med elevernas kunskapsutveckling i friluftsliv utifrån styrdokumenten? Intervjusvar från fem lärare i idrott och hälsa, både i grundskolan och gymnasiet, har bidragit med underlag för vår studie. Litteraturöversikt, tidigare forskning samt Skolinspektionen har bidragit med definitionen av friluftsliv samt vilket utrymme friluftsliv får i ämnet idrott och hälsa. Resultaten visar att lärare i vår studie arbetar med friluftsliv, men att det finns en stor variation i hur de arbetar med området. Vilket utrymme friluftsliv får i undervisningen varierar även mellan informanterna där resurser, personligt intresse samt tid blir avgörande. Lärare i studien anser att överlevnadstekniker är en viktig kunskap i friluftsliv, däremot ges det inte alltid tillräckligt med tid och praktik för att utveckla kunskap och färdigheter inom detta. Vidare lyfter några av informanterna sin förståelse kring att folkhälsa är en av anledningarna till att friluftsliv är en del av ämnet idrott och hälsa, dock belyser bara en av dem hur de arbetar med den aspekten i friluftsliv. Utifrån kunskapsutveckling arbetar lärarna i studien med att säkerställa elevers kunskap genom skriftliga inlämningar, diskussioner eller observationer. Ingen av informanterna nämner specifikt att de arbetar med elevers reflektion av lärandet. Tre av lärarna i studien anser att bedömningen i friluftsliv är problematisk då det inte ges tillräckligt med tillfällen eller att det är ett svårare moment att bedöma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)