Billigt eller dyrt, udda eller jämt? : - Hur prisprecisionseffekten påverkar Willingness to pay

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Sammanfattning Titel: Billigt eller dyrt, udda eller jämt? - Hur prisprecisionseffekten påverkar Willingness to pay Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi. Författare: Lovisa Axenfalk Pettersson och Wilhelm Ericsson. Handledare: Jonas Kågström. Datum: 2018 - Maj. Syfte: Syftet är att undersöka hur prisprecisionseffekten i samband med Willingness to pay påverkar bostadstransaktioner. Metod: Kvantitativ metod, enkäter med experimentella inslag. Resultat och slutsats: Denna studies resultat visar att när det kommer till priser på bostäder, är det inte enbart priset som påverkar köpet och WTP. Gällande det marknadsförda pris som lockar flest spekulanter, bör det antingen vara avrundat pris eller just below pris. Det mest ärliga marknadsmässiga priset är avrundat pris. Ett precist pris är det utgångspris, som anses vara satt av en seriös fastighetsmäklare och visar att fastighetsmäklaren är kunnig och sätter ett seriöst pris utifrån vad bostaden faktiskt är värd. Gällande vad som leder till det högsta slutpriset, kan det vara avrundat pris, precist pris samt just below pris. Varför resultatet av slutpriset skiljer sig åt är beroende på situationen på marknaden och tillgänglig information för köparen. Examensarbetets bidrag: Denna studie har bidragit med att skapa en ökad förståelse till personer som är delaktiga i en köpprocess utifrån prisprecisionseffektens prissättningar. Vidare är bidraget att människor påverkas av tillgänglig information, vilket påverkar köparens WTP och vad köpare anser om olika priser. Med kunskap från denna studie kan köpare av bostäder få en bättre förståelse för hur det marknadsförda utgångspriset kan påverka köparens WTP av bostaden de är intresserad av att köpa och den bostadens slutpris. Förslag till fortsatt forskning: Studien fastställer att det finns flera möjligheter till fortsatt forskning. Det skulle kunna vara att studera prisprecisionseffekten i en verklig miljö. Att studera hur ankareffekten och prisprecisionseffekten påverkar varandra. Väva in andra prispåverkande faktorer än bara själva priset. Samt att vända perspektiv och utgå från säljaren istället. Nyckelord: Prisprecisionseffekten, WTP - Willingness to pay, avrundat pris, precist pris, just below pris, utgångspris och bostadstransaktioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)