Från tystnad till tal : Fem svensklärares erfarenheter av att stötta talängsliga elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Föreliggande studie undersöker hur svensklärare på gymnasiet förhåller sig till stöttning av talängsliga elever i anslutning till kommunikationssituationen fri monolog, vilket innebär en talsituation där talaren kommunicerar solitärt. Studien utgår från den sociokulturella teorin och i huvudsak från de aspekter i teorin som rör hur en lärare med hjälp av stödstrukturer kan vägleda en talängslig elev. Metoden som har använts är kvalitativa samtalsintervjuer och innehållsanalys. Resultatet visar att lärarna i studien arbetar på ett aktivt och medvetet sätt med talängsliga elever. Totalt framkom sju stödstrukturer som de använder sig av i samband med elevernas fria monologer; undervisning om den fria monologens struktur, frekvent träning, salutogen respons med förbättringsmöjligheter, ett tryggt och stödjande klassrumsklimat, gradvis exponering, uppmuntran samt synliggörande av rädslor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)