Fysisk aktivitet på fritidshemmet : en intervjustudie om hur fritidspedagoger förhåller sig till barns fysiska aktivitet på fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för Lärarutbildning

Sammanfattning: Syftet med arbetet är att undersöka hur fritidspedagoger förhåller sig till barns fysiska aktivitet på fritidshemmet. I forskningsbakgrunden belyses fritidshemmets framväxt, fritidspedagogens roll samt hur fysisk aktivitet påverkar barns utveckling. Forskningsfrågan som ligger till grund för arbetet är vilken roll fritidspedagoger upplever sig ha i arbetet med fysisk aktivitet på fritidshemmet. En kvalitativ intervjuundersökning har genomförts på ett urval av sex fritidspedagoger som arbetar på olika fritidshem i Skåne. Resultatet av intervjuerna visar att fritidspedagogerna har ett positivt förhållningsätt till fysisk aktivitet på fritidshemmet och att de anser att en av deras roller på fritidshemmet är att aktivera barnen. Vidare använder fritidspedagogerna två olika tillvägagångssätt och två miljöer för att bedriva den fysiska aktiviteten på fritidshemmet. De tillvägagångssätt som nämns är fritidshemmets samarbete med föreningslivet, att fritidspedagogen skall verka som en förebild och visa barnen att det är roligt att röra på sig. Fritidspedagogerna nämner två platser som främjar den fysiska aktiviteten, vilka är gymnastiksalen och skolgården.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)