Flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter : En enkätstudie om att upptäcka och utreda på Internationella Engelska Skolan i Sverige

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Sammanfattning Skolan har svårigheter att upptäcka och utreda flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter vilket är bakgrunden till denna studie. För en flerspråkig elev som börjar skolan kan bristande kunskaper i det svenska språket vara ett hinder för att tillgodogöra sig undervisningen men även läs- och skrivsvårigheter. Vid misstanke om läs- och skrivsvårigheter är flerspråkigheten en försvårande faktor för utredande pedagog. Studiens har haft som syfte att undersöka hur processen ser ut vid misstanke om läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga samt hur processen därefter ser ut vid själva utredningen av en flerspråkig elev i läs- och skrivsvårigheter. Studien kan bidra till ökad förståelse för hur dessa processer ser ut och vilka hinder som finns vid utredning, särskilt vid involvering av modersmålslärare. Den teoretiska delen i studien beskriver läs- och skrivsvårigheter ur ett flerspråkigt perspektiv och den empiriska delen består av en webbaserad enkätstudie genomförd inom Internationella Engelska Skolan i Sverige. Enkäten gick ut till 112 speciallärare/specialpedagoger och hade en svarsfrekvens på 40 %. Enkäten bestod främsta av kvantitativ data samt till viss del av kvalitativ data. Studiens enkätresultat analyserades deskriptivt och innehållet i den kvalitativa delen av enkäten analyserades genom att identifiera teman som kategoriserades. Resultatet från enkätstudien visar på att det saknas kunskaper och kompetens inom flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling. Vid utredning av flerspråkiga elever i läs- och skrivsvårigheter saknas adekvata och tillförlitliga verktyg då det material som används är på svenska. Testning görs till mycket liten del på elevens modersmål. Vidare visar studien att samverkan mellan speciallärare/specialpedagoger och modersmålslärare är bristfällig främst på grund av organisatoriska hinder men att det finns en vilja till att utveckla samarbetet mellan de olika yrkesgrupperna. De slutsatser som drogs var att samverkan mellan speciallärare/specialpedagoger och modersmålslärare är bristfällig, vilket kan vara ett hinder för ett framgångsrikt arbete med flerspråkiga elever som riskerar att utveckla läs- och skrivsvårigheter eller som redan befinner sig i läs- och skrivsvårigheter. Ytterligare slutsatser är att det finns upplevda brister av kunskap och kompetens hos utredande specialpedagoger och speciallärare vid utredning av flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling samt att det saknas adekvata verktyg att utreda flerspråkiga elever inom detta område.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)