INGEN MÄNNISKA ÄR EN Ö : En litteraturanalys utifrån representation av genus, etnicitet och funktionsvariationer i fyra skönlitterära böcker för skolans mellanår

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I denna studie undersöks representationen av genus, etnicitet samt personer med funktionsvariationer i fyra vanligt förekommande skönlitterära böcker, ämnesöverskridande i svenska och geografi, för barn i skolans mellanår. Böckerna som analyseras är Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige (2017), Pojken och Tigern - en Sverigesaga (2002), Fröken Europa (2004) och Kompassresan (2009). Studiens teoretiska utgångspunkt är intersektionalitet. Böckerna har analyserats både kvantitativt och kvalitativt. I den kvantitativa analysen av genus har egennamn och substantiv för män respektive kvinnor räknats. Den kvalitativa analysen visar att samtliga böcker framställer respektive kön på ett mer eller mindre normativt sätt. Det råder en obalans vad gäller hur aktiva respektive kön framställs. Kvinnorna är mer passiva och har mindre betydande roller för intrigen medan männen är mer aktiva och driver berättelserna framåt. Endast en bok har en karaktär med en funktionsvariation, vilken inte har någon påverkan på berättelsens helhet. Analysen av etnicitet visar att böckerna tillsammans har tio karaktärer med en annan etnicitet än svensk, av vilka tre har betydelse för böckernas händelseförlopp. Studiens teoretiska utgångspunkt är intersektionalitet, vilket handlar hur vi positioneras i samhället utifrån den kombination av kategorier som sammanfaller hos individen. Detta är ett perspektiv som använts vid analysen av karaktärerna. Sammanfattningsvis speglar studiens resultat inte dagens samhälle vilket är problematiskt. De analyserade böckerna läses ofta av elever och är vanliga att använda i undervisningen. Läraren har en viktig roll i hur undervisningen utformas. Eleverna tar med sig erfarenheter från läsningen och dess undervisning, så kallade följemeningar vidare ut i livet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)