Meningen med "hantverk" - Svenska mejeriers meningsskapande kring osthantverk

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Denna studies syfte är att undersöka hur svenska ostproducenter fyller ordet hantverk med mening. Genom en fallstudie kring hur svenska ostproducenter fyller begreppet hantverket med mening ämnar studien bidra till forskningsfältet av meningskapande kopplat till produktion av mat. Teorierna som används är varumärkesteori och varumärkesidentitet med ett övergripande tema av meningsskapande. Frågeställningarna besvaras genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med nio ostproducenter av olika storlek samt en semiotisk bildanalys av nio ostförpackningars etiketter. I analysavsnittet framgår det att producenterna i studien lägger mening i ordet hantverk genom att använda ordet för att uttrycka sina produkters kärnvärden. Respondenternas definition på osthantverk var därmed väldigt likt det kärnvärde som kunde utläsas genom en sammanställning av produkternas varumärkesidentitet. Den framtida forskning som föreslås är att undersöka ord med mer standardiserad betydelse än hantverk, parallellt med ett ord som hantverk, för att se om ett sådant ord används i lika stor utsträckning som ett uttryck för den egna identiteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)