Kommunikativa undervisningsmetoder i matematikundervisning : en empirisk studie om hur kommunikativa undervisningsmetoder i matematik kan påverka elevers problemlösningsförmåga

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: I denna studie beskrivs olika typer av kommunikativ undervisning och hur matematiklektioner kan designas utifrån dessa med ett fokus på problemlösning. I studien har det även framkommit hur olika kommunikativa undervisningsmetoder påverkar elevers sätt att lösa problemlösningsuppgifter. Utifrån designstudie som metod för studien har två olika lektionstillfällen kunnat jämföras för att se hur dessa har kunnat främja elevers problemlösningsförmåga. Fortsättningsvis har denna typ av metod bidragit till att jämföra lektionstillfällena gentemot varandra. Slutsatsen av denna studie är att det finns många olika definitioner om vad kommunikativ undervisning innebär. Vidare har det även framkommit att kommunikativ undervisning som möjligen inte ger elever lika stort utrymme att utbyta sina matematiska tankar och idéer också kan främja elevers problemlösningsförmåga.  Kommunikativa undervisningsmetoder, problemlösning, problemlösningsuppgifter, enkelriktad kommunikation, bidragande kommunikation, sociokulturellt perspektiv

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)