Klimat & Konsumtion – En diskursanalys av offentliga texter om bilar och utsläpp

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Sverige har satt upp mål om att bli fossilfritt till år 2030. Detta mål avses uppnås genom politisk styrning och riskhantering, bland annat genom en nära 90 procentig förnyelse av den svenska fordonsflottan. Denna reglering påverkar både individen och samhället. Becks (2000) begrepp risksamhället beskriver ett samhälle vars främsta syfte är att hantera abstrakta risker till följd av industrialiseringen. Klimathotet kan anses vara en sådan abstrakt risk. Enligt Bauman (2008) så framhålls konsumtion som ett sätt att råda bot på risker och hot. Att konsumera skänker både trygghet och glädje samtidigt som det kan ses som en moralisk handling (Bauman, 2013). Syftet med den här studien är att undersöka hur fördelar med att köpa fordon som har lägre utsläppshalter framställs i offentliga texter samt om några risker med ökad fordonskonsumtion framhålls. Genom en kritisk diskursanalys har offentliga texter rörande bilar analyserats för att se i vilken utsträckning de utgår från en klimat- respektive konsumtionsdiskurs. Resultaten visar på en förekomst av både en klimat- och en konsumtionsdiskurs i texterna och en föreställning om att klimatmål ska uppnås genom konsumtion av nya bilar. Kopplingar görs i analysen till klimatmål som abstrakta men konsumtion som något konkret och en naturlig del av dagens samhälle.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)