Mikroträning som utbildningsmetod inom informationssäkerhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Cyberbrott har idag blivit en multimiljard-industri och det utövas mer och mer sofistikerade attacker där människan är måltavlan. Det är därför dags att ta utbildning och träning inom informationssäkerhet till en ny nivå. Detta för att skapa högre grad av medvetenhet gällande säkerhetsrisker. Det finns redan fungerande metoder, men bara för de som är motiverade att lära sig. Detta arbete har undersökt hur mikroträning uppfattas som utbildningsmetod inom informationssäkerhet. En studie som utförts med hjälp av både kvalitativa och kvantitativa metoder. Mikroträningsmaterial har tagits fram i form av videoklipp som på ett kort, koncist och konkret sätt presenterar olika områden inom informationssäkerhet på 60 sekunder. Dessa har sedan utvärderats av 198 subjekt i en enkätundersökning där subjektens attityd både till materialet och till mikroträning som koncept har analyserats. Studiens resultat visar att mikroträning är en uppskattad metod för att träna och lära ut specifika områden inom informationssäkerhet. Denna studie ska bidra till ett framtida forskningsprojekt som vill undersöka om mikroträning i den stund som användaren behöver den kommer bidra till högre grad av informationssäkerhetsmedvetenhet. Detta för att se om medvetenhetsträningen ger den eftersträvade effekt som önskas, att klokare och säkrare beslut fattas i en riskfylld situation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)