”Jag räknar högt… , men vi måste vara i takt med musiken” En studie om Skolverkets stödmaterial till kursplanen i Idrott och hälsa

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sofia Palm; Ida Hultgren; [2013]

Nyckelord: Idrott och hälsa; grundskola; Lgr11; Skolverket; s;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att analysera de filmer som Skolverket har tagit fram som stöd till kursplanen iIdrott och hälsa på grundskolan. Våra problemställningar är: Vad belyser filmerna? Hur framställs ämnet Idrottoch hälsa och hur sägs ämnet kunna bedömas? Varför har Skolverket valt just detta innehåll för filmerna? Vilkenbild av kroppen förmedlas i filmerna?Metod: Vi har valt diskursanalys som metod samt kvantitativ innehållsanalys.Material: I studien har vi använt oss av två filmer som Skolverket har tagit fram, den nya kursplanen i Idrottoch hälsa i grundskolan och bedömningsstöd i Idrott och hälsa samt stödmaterialen; komentarmaterialtill kursplanen i Idrott och hälsa och bedömningsstöd till Idrott och hälsa för årskurs 7-9.Resultat: I studien kom vi fram till att filmerna som Skolverket tagit fram skildrar olika maktpositioner isamhället. Skolverket speglar till viss del en orealistisk syn på skolämnet Idrott och hälsa. Filmerna bygger pådialog, men det som förmedlas är två regiserade filmer med manus. Språket känns inte som de medverkandes,vilket leder till att filmerna inte känns trovärdiga och vi som tittare tappar intresset.Betydelse för läraryrket: Vi valde att analysera de filmer som Skolverket har tagit fram och som har betydelseför läraryrket. Det är vårt yrkesuppdrag att använda oss av de kursplaner som Skolverket tagit fram. För att ökavår förståelse kring ämnet vill Skolverket förtydliga innehållet via dessa stödmaterial. Således har detta materialstor inverkan på läraryrket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)