Kravet på kompetens och konsten att vara en kameleont : En kvalitativ studie om arbetsplatslärande och lärandeorienterat ledarskap inom vård- och omsorgsverksamheter.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att ta reda på vilka uppfattningar enhetschefer inom vård- och omsorgsverksamheter har när det kommer till arbetsplatslärande. Det har också varit att ta reda på hur ett lärandeorienterat ledarskap kommer till uttryck inom dessa verksamheter. Den teoretiska utgångspunkten har varit andragogiken. Totalt har åtta enhetschefer intervjuats i två olika län. Fyra vård- och omsorgschefer i Hallands län och fyra i Jämtlands län. På nationell nivå ställs allt högre krav på omsorgspersonalens kunskaper och kompetens vilket också ökar kravet på ett pedagogiskt ledarskap med kunskaper om arbetsplatslärande för att trygga en god och säker vård och omsorg. Eftersom lärandet på arbetsplatsen avgörs av vilka kunskaper och kompetenser som är önskvärda och nödvändiga inom olika verksamheter ser arbetsplatslärande olika ut på olika arbetsplatser. Inom hemtjänst och särskilt boende, som vi i studien benämner som vård- och omsorgsverksamheter, visade sig omsorgskompetens vara det främsta som arbetsplatslärande syftar till att utveckla inom dessa verksamheter. Enhetscheferna ansåg sig själva ansvara för att främja lärande genom att bidra med rätt medel och förutsättningar från ledning, dessutom ansågs individens egna ansvar också viktigt. För att skapa möjligheter till lärande anordnade enhetschefer till olika aktiviteter, APT och planeringsdagar, för att skapa lär-tillfällen. De arbetade också för att motivera omsorgspersonalen till formell utbildning och skapa en tillåtande miljö på arbetsplatsen där diskussion och kritiskt tänkande främjas vilket är en del av det lärandeorinterade ledarskapet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)