Blogger Communications - Att skapa produktpublicitet via bloggar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbetets titel: Blogger Communications, Att skapa Produktpublicitet via Bloggar Seminariedatum: 2011-05-31 Ämne/kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Robin Falkowski, Vincent Myers, Marcus Ottosson, Björn Persson Handledare: Professor Magnus Lagnevik Fem nyckelord: Blogg, Public Relations, Kommunikationsprocessen, Media Relationer, Fyra modeller av PR Syfte: Att öka förståelsen för hur företag kommunicerar med bloggare i syfte att skapa produktpublicitet , samt bloggarens benägenhet att samarbeta. Metod: Uppsatsen utgår från en induktiv ansats med kvalitativ undersökningsdesign. Utifrån detta genomförde vi sex semi-strukturerade intervjuer med tre personer som hade stor erfarenhet inom PR och tre personer drev en egen blogg. Studien utgick således från både ett företagsperspektiv och ett bloggperspektiv. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska basen i arbetet behandlar först kommunikationsprocessen inom marknadsföring som presenterad av Kotler & Keller. Detta följs av Grunigs fyra PR modeller vilka förklarar företagens kommunikation med intressenter. Slutligen presenteras teori om relationer inom Public Relations, beskrivna av Tench & Yeomans. Empiri :Det empiriska avsnittet bestod av sex semistrukturerade intervjuer varav tre var PR-praktiker från företagen Carlsberg, Kuanshi Consulting samt PrandIR AB. Resterande tre intervjuer var med fyra personer (en dubbelintervju) som driver bloggar av varierande storlek. Två av dessa drev bloggen Iphonepyssel, en drev Feber.se och en drev bloggen Tkj. Med hjälp av utvald teori ämnar vi förklara och diskutera iakttagelserna i det empiriska materialet och därmed dra slutsatser för att besvara frågorna i problemformuleringen Resultat: Genom att skapa ett s.k. "shared news agenda", vara selektiv med den information man ger ut, samt bygga relationer med bloggaren kan man öka dennes acceptans av meddelanden. Den påverkan företaget har på bloggarens utformning av recensioner och liknande är väldigt begränsad, vilket innebär att företaget förlorar nästintill all kontroll då meddelandet levererats. Genom att aktivt bygga relationer med bloggare kan man däremot i vissa fall minimera den dåliga publiciteten då bloggaren är mindre benägen att publicera kritik om en god relation föreligger. Att arbeta aktivt för att utforma meddelanden som passar bloggens karaktär är viktigt och individuell anpassning ligger således i fokus. Bloggar är även ett utmärkt medel för såväl direkt som indirekt feedback. Har företaget inte fullt förtroende för sin produkt är bloggare ett riskabelt verktyg eftersom de inte låter sina budskap påverkas av relationer. Fokus ligger mer på produkten som skall utvärderas än relationer med företagsrepresentanter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)