Undervisning av källkritik på internet : Lärares syn och möjliga påverkansfaktorer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Detta examensarbete syftar till att utöka kunskapen om hur svensklärare i årskurs 4–6 ser på begreppet källkritik när det kommer till information på internet, samt hur de väljer att gestalta källkritiken didaktiskt. Detta i hopp om att finna möjliga förklaringar till varför det förekommer brister i undervisningen av källkritik.    För att kunna ge svar på detta gjordes valet att intervjua sex verksamma svensklärare i mellanstadiet. Intervjuerna ställdes senare i jämförelse med varandra och ur den data som samlades in utkristalliserade sig vissa teman som blev utgångspunkt för studiens analys, diskussion och slutsatser. Som teoretiska ramverk har den sociokulturella teorin på lärande, didaktisk teori och ramfaktorteorin använts.   I studien framkom att lärarna har en bred syn på vad som ska behandlas inom undervisningen av källkritik, dock hämmas deras arbete av en rad faktorer, så som materiella brister och låga kunskaper inom ämnet. Det framgick på så sätt tydligt att lärarna inte har de förutsättningar som krävs för att kunna ge eleverna den utbildning som utvecklar en källkritisk förmåga inom ramen för information på internet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)