Arbetsnöjdhet genom employer branding : - En kvalitativ studie om personalomsättningens inverkan på de anställdas arbetsnöjdhet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Titel: Arbetsnöjdhet genom employer branding - En kvalitativ studie om personalomsättningens inverkan på de anställdas arbetsnöjdhet. Nivå: Examensarbete för kandidatexamen i företagsekonomi. Författare: Linn Wikström och Gabriella Kalén. Handledare: Jonas Molin och Lars-Johan Åge. Datum: 2018 – maj. Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för om och hur de anställdas arbetsnöjdhet påverkas av personalomsättning i franchiseföretag. Metod: Eftersom studiens syfte har varit att öka förståelsen för ämnet har en kvalitativ metod använts. Studiens har undersökts inom kontexten för franchiseföretag. För att samla in empiriskt material har semistrukturerade intervjuer utförts med tolv deltagare. Materialet har analyserats och redovisats med hjälp av tematisk analysmetod. Resultat & slutsats: Studiens resultat visar att anställda upplever en större arbetsnöjdhet på franchisekontoret med den lägre personalomsättningen i jämförelse med franchisekontoret med den högre personalomsättningen. Resultatet visar att det både finns likheter och olikheter gällande personalomsättningens påverkan på arbetsnöjdhet. Förslag till fortsatt forskning: Våra förslag till framtida studier är att utföra liknande undersökning i större omfattning för att få en mer generaliserbar forskning. Denna studie studerar en speciell subgrupp inom en kontext och framtida forskning kan därför studera ämnet inom annan kontext och subgrupp. Examensarbetets bidrag: Studien belyser hur personalomsättning påverkar arbetsnöjdhet, där vårt bidrag är hur fenomenet personalomsättning påverkar arbetsnöjdhet och inte tvärtom som tidigare forskning fokuserat på. Som bidrag till framtida forskning anser vi att denna studie beskriver ett samband mellan påverkan på arbetsnöjdhet, personalomsättning och employer branding. Denna studie skulle kunna bidra till det teoretiska perspektivet i framtida studier med liknande undersökning inom annan kontext eller subgrupp. Nyckelord: Employer branding, arbetsnöjdhet, personalomsättning, interna mätsystem. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)