Individualiserad matematikundervisning med hjälp av problemlösning

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Författare: Jennie Hermansson Häglund; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att studera ett undervisningssätt för att individualisera matematikundervisningen. Tanken är att använda sig av matematiska uppgifter som utmanar varje elev i en grupp. Undervisningssättet som ska studeras ska genomsyras av en strävan efter att eleverna ska nå nästa utvecklingszon med hjälp av en matematisk uppgift som kan upplevas som ett matematiskt problem.   Utgångspunkten i detta examensarbete är ett socialkonstuktivistiskt perspektiv där det kulturella och det sociala samspelet spelar en avgörande roll för att erövra kunskap. Ett ramverk är framskrivet och ger kriterier för vad lärarens roll, gruppens roll samt uppgifternas karaktär har för betydelse i strävan att nå en individualiserad matematikundervisning med hjälp av matematiska uppgifter. Dessa kriterier ligger till grund för det studerade undervisningssättet.   En grupp bestående av 12 stycken elever på det naturvetenskapliga programmet har arbetat med fem matematiska uppgifter vid fem lektionstillfällen. Tanken är att eleverna ska uppleva uppgifterna som matematiska problem. Analysen sker genom observationer när eleverna arbetar med uppgifterna.   Studien visar att de matematiska uppgifterna av de flesta eleverna upplevs som matematiska problem. Dessa problem leder till flera individualiseringsformer, framför allt genom hur eleverna väljer att arbeta med uppgiften och hur jag som lärare möter elevernas frågeställningar. Studien visar också att valet av matematiska uppgifter är viktigt för att nå så många olika individualiseringsformer som möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)