Den digitaliserade butiken : En studie av detaljhandelns digitala omställning

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Ur tanken att det måste vara svårt för butiker att överleva och konkurrera med en rådande pandemi samt konkurrerande e-handel växte idén till grund för denna studie. Syftet med studien är att förklara hur ett antal små verksamheter inom handel har innoverat och digitaliserat delar av alternativt hela deras affärsmodell och bedriver digifysisk handel. Således var frågeställningen: “Hur kan en verksamhet innovera sin affärsmodell med digitala medel?”. Frågeställningen besvaras genom att analysera praktikfall där fyra olika verksamheter studerades. Med relevant teori utformades ett eget ramverk till grund för analys av affärsmodellen och förändringarna inom.  Studien visar att verksamheterna inte kämpar så hårt som inledande trott utan att det snarare går bättre för många av de mindre butikerna. Samtliga verksamheter har ställt om sin affär till en digifysisk, främst till följd av efterfrågan från kunden. Samtliga företag har eller planerar att ha en webbsida som verkar som en webbshop där det finns funktioner som click and collect, leverans och i något fall, drive through. Samtliga använder också sociala medier för att möta kunden där vissa var på mer innovativa vis. Dock visar resultatet också att det inte drar in en stor summa pengar, utan snarare verkar som ett komplement till affärsmodellen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)