Digital marknadsföring mot Generation Y & Z

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Författare: Wilma Olsson; Henrik Karlén; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studien undersöker vilka de avgörande faktorerna är för att attrahera Generation Y och Z med digital marknadsföring. Undersökningen genomförs med hjälp av en kvalitativ metod och med tre olika datainsamlingsmetoder (fokusgruppsintervjuer, personliga djupintervjuer och online bulletin boards), samt tillämpar ett fenomenologiskt tillvägagångsätt som bland annat innebär en tematisk kodning av data från personer med erfarenhet kring ämnet. Studien har en deduktiv ansats och utgår från Munschs (2021) studie som också behandlar forskningsområdet med ett liknade tillvägagångsätt, vilket gör att Munschs (2021) studie används som en teoretisk referensram och tillåter därmed en jämförelse mellan studierna. Den kvalitativa data analyseras även med hjälp av Perception Theory, vilket är en teori som dessutom används av Munsch (2021) och som förklarar hur människan tar emot och tolkar information. Undersökningen resulterade i sex olika teman som utgör avgörande faktorer för att attrahera Generation Y och Z med digital marknadsföring. Dessa teman berör områden kring reklamblockering, användning av musik, erbjudanden, influencer, kreativitet och rörlig marknadsföring. Studiens teman skiljer sig delvis från Munschs (2021) teman, vilket är intressant eftersom det tyder på att studien har gjort ett bidrag inom forskningsområdet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)