Bakomliggande motiv till ideellt arbete i hjälporganisationer : En kvalitativ sociologisk studie om varför kvinnor väljer att engagera sig ideellt för att hjälpa andra

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Studien undersöker motiv till att engagera sig ideellt i hjälporganisationer riktade mot kvinnor och barn, samt vad ideellt engagerade i dessa organisationer förväntar sig att få tillbaka. Med ideellt arbete avses arbete som sker oavlönat och frivilligt, samt äger rum på den engagerades fritid. Studien, som är av kvalitativ metod med en fenomenologisk ansats, har genomförts genom intervjuer av nio kvinnor som i dagsläget är frivilligt aktiva i antingen en lokal kvinnojour eller i en internationell biståndsorganisation inriktad på kvinnors rättigheter. Uppsatsen presenterar forskning som rör den ideella sektorn i sin helhet, men även sådan som mer specifikt rör motiv till ett socialt inriktat, ideellt engagemang. I sammanhanget diskuteras om ideella handlingar sker av egoistiska eller av altruistiska motiv, och den forskning som presenteras visar att det ofta handlar om en kombination av dessa. Uppsatsen teoretiska utgångspunkt är Marcel Mauss teori om giftexchange, vilken i stort handlar om att en gåva alltid är förenad med förväntningar om reciprocitet. Vidare används också Pierre Bourdieus teorier och begrepp rörande kapital och habitus, såväl som hans utgångspunkt att det inte existerar några oegoistiska handlingar, utan att sådana egentligen är kopplade till vissa förväntningar. Slutligen används även teorier av G. H Mead, angående hur bland annat social spegling kan påverka någons självbild, och i förlängningen någons beslut om att engagera sig ideellt. I uppsatsens analysdel sammanförs tre olika teman som på ett övergripande plan sammanfattar varför respondenterna valt att engagera sig ideellt. Dessa är tema 1 personliga förutsättningar, vilket handlar om hur respondenternas bakgrund, omgivning och egna feministiska värderingar har lett fram till engagemanget samt tema 2, kallat vinning av engagemang behandlar hur förväntningar som såsom karriärmässiga fördelar och samvaro med andra motiverar engagemanget. Slutligen i tema 3, kallad identifikation och personlig utveckling, behandlas hur vissa av respondenternas egna upplevelser skapar identifikation med mottagarna samt hur deras egen självbild påverkas i positiv riktning av engagemanget. Således resulterar uppsatsen i att det finns flera motiv till att engagera sig, samt flera olika förväntningar om reciprocitet, där ökade karriärförutsättningar och en förbättrad självbild är exempel på detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)