Beslutsstödsystem i Utbildningssektorn

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Beslutsstödsystem i utbildningssektorn är ett växande område och används idag i varierande utsträckning i syfte att underlätta beslutsfattande, bland annat vid individanpassad utbildning, extrainsats av resurser och utformning av undervisningsmaterial. Uppsatsen utreder hur effektiva dessa beslutsstödsystem är. Detta forskningsområde har valts eftersom litteratur menar att det både finns styrkor och svagheter i de beslutsstödsystem som används i utbildningssektorn men att beslutsstödsystem ibland inte når sin fulla potential eftersom många beslut inte tas baserat på data i praktiken. För att besvara forskningsfrågan intervjuades sex stycken intervjuobjekt på olika nivåer, såsom rektor, utbildningschef, lärare och specialpedagoger. Slutsatsen av forskningsfrågan är att vissa beslutsstödsystem som används i utbildningssektorn är mer effektiva och vissa är mindre effektiva, samt att användaren har en betydande roll för hur effektiva beslutsstödsystem är. Beroende på vilket beslutsstödsystem som syftas till skiljer sig effektiviteten och i uppsatsen redogörs även för vissa aspekter som påverkar effektiviteten i beslutsstödsystem i utbildningssektorn, såsom användargränssnitt, dokumentation, kunskap, användaren samt beslutsstödsystemets ändamål. Ytterligare upptäckter är att tid och utvärdering spelar en stor roll för att hur effektiva beslutsstödsystem är inom utbildningssektorn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)