Förskollärares inställning till IKT i förskolans verksamhet : En enkätstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Det här examensarbetet handlar om användningen av IKT i förskolans verksamhet. Syftet med arbetet är att ta reda på förskollärares inställning till IKT som ett pedagogiskt verktyg i förskolans verksamhet. Empirin i undersökningen har samlats in genom en webbaserad enkätundersökning där förskollärare har fått besvarat med sina erfarenheter och kunskaper kring IKT. Resultatet visar att förskollärares inställning till IKT som ett pedagogiskt verktyg är övervägande positivt. Förskollärarna ser både möjligheter och utmaningar med IKT i förskolans verksamhet. De menar att IKT är ett pedagogiskt verktyg som främjar barns lärande och utveckling, men de påpekar att förskollärares kunskap har en betydande roll i hur arbetet med IKT sker. Något som var intressant i undersökningen var att se att förskollärarna uppskattar att de har hög IKT kompetens samtidigt som de utrycker att en av de största utmaningarna med IKT är den bristande kompetensen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)