BARN I BEHOV AV TILLFÄLLIGT ELLER VARAKTIGT STÖD : Förskollärares upplevelser av att bemöta barn i behov av tillfälligt eller varaktigt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Lisa Asplund; Sofia Jansson; [2020]

Nyckelord: barn; behov; stöd; förskola; förskollärare; samverkan;

Sammanfattning: Studien vilar på ett socialkonstruktionistiskt perspektiv och syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med att tillgodose alla barns individuella behov av stöd i förskolan; oavsett om barnets behov av stöd är tillfälligt eller varaktigt. En kvalitativ metod användes där vi utgick från semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades med hjälp av en tematisk analys. Resultatet i studien visar på att förskollärarna som deltagit upplever sig ha kunskaper om hur de kan bemöta barn i behov av stöd. Resultatet visar vidare att förskollärarnas uppfattningar och de normer som råder på förskolan också påverkar i vilken utsträckning barnet i behov av tillfälligt eller varaktigt stöd får det stöd som behövs. Slutsatsen är att det krävs medvetenhet om de ramar som finns på förskolan och reflektioner om vad som anses vara normalt eller avvikande beteende för att förskolan ska bli inkluderande för alla barn

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)