Motivationens betydelse för deltagandet i ämnet Idrott och Hälsa: : En kvalitativ studie om hur idrottslärare motiverar samt anpassar resurser

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Abstract Allt fler barn får en negativ inställning till ämnet idrott och hälsa i skolan och det är ett problem. Skolan och framför allt idrottlärare behöver hitta effektiva strategier som motiverar fler elever till att delta i skolidrotten. Denna studies syfte var att undersöka om och hur idrottslärare motiverar elever i årskurs 7-9 att delta i skolidrotten och hur de anpassar lektionen efter gruppen och individen, utifrån de resurser som idrottslärare har till förfogande. Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer med tre stycken idrottslärare och analyserades utifrån en innehållsanalys. Resultatet visar att motivation är en nyckelfaktor för att höja deltagandet i skolidrotten samtidigt önskar lärarna mer tid för att kunna se varje individ. Idrottslärare motiverar elever genom att samtala, peppa, låta dem påverka aktiviteter inom vissa ramar samt att förnya och förändra aktiviteter i idrotten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)