Chicas y Chicos – contraste en la clase de español como lengua extranjera

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Sammanfattning: Det primära syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns skillnader i skolprestationer i ämnet spanska mellan flickor och pojkar. Den viktigaste slutsatsen av undersökningen är att det finns stora skillnader i vad flickor respektive pojkar åstadkommer i ämnet spanska. Det sekundära syftet har vi definierat efter att ha besvarat den primära frågan. Vi ville försöka besvara de frågor som väcktes av resultatet. Frågorna vi ställde oss var om lärarna reflekterat själva över skillnaderna i skolprestationer och, om de gjort det, hur de förklarar dessa skillnader och eventuellt hur de jobbar med detta problem. Metoden vi använde är kvantitativ och kvalitativ. Vi samlade betygen i spanska från fyra högstadiskolor och bearbetade data till statistik för att kunna uppnå vårt syfte. Totalt har vi använt 272 betyg i spanska som vi med hjälp av programmet Excel presenterade och analyserade. Som nästa steg tog vi kontakt med undervisande lärare för kvalitativa intervjuer. Denna uppsats har betydelse för läraryrket, speciellt för dem som är intresserade av språk, i det att den tar upp betydelsefulla resonemang om undervisning och språkinlärning ur ett genusperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)