Effektivisering avproduktutvecklingsprocessen : En studie av produktutvecklingsprocessen ietablerade företag

Detta är en M1-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Mostafa Charafeddin; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Etablerade företag förväntas ha en stark företagskultur för att kunna leverera samma resultat på alla arbetsorter och arbeta mot gemensamma mål. Samtidigt finns ett behov av nya innovationer för att produkterna/tjänsterna som levereras ska vara relevanta. Nya innovationer leder till en projektplanering där produktutvecklingsprocessen (PU-processen) startar. Denna process går igenom flera faser innan en slutgiltig produkt eller tjänst levereras till marknaden. Ledtiden mellan de olika faserna beror på flera faktorer och ibland kan processen stagnera. Det gynnar alla företag att kunna effektivisera denna process och leverera en kvalificerad produkt inom en rimlig tidsram. Syftet med det här arbetet är att undersöka effektiviteten i etablerade företags produktutveckling. I arbetet söks svar på hur företag mäter effektiviteten i sin produktutvecklingsprocess samt hur de effektiviserar sin produktutveckling. Arbetets grund utgörs av en litteraturstudie och en empirisk studie. Litteraturstudien har som syfte att presentera ett teorikapitel med existerande och aktuell kunskap om effektivitet och produktutveckling. Den empiriska studien utgörs av personliga intervjuer på två etablerade företag i Sverige, ett industriföretag och ett telekomföretag. Resultatet/Empirin har som syfte att undersöka hur produktutvecklingsprocessen ser ut på respondenternas företag. Dessutom syftade intervjuerna att undersöka upplevda begränsningar som motverkar effektiviteten samt hur nuvarande faser i PU-processen har effektiviserats. Resultatet analyserades sedan och jämfördes mot teorin från litteraturstudien. Intervjufrågorna har utformats utifrån studiens syfte och hänsyn har tagits till informationen från litteraturstudien. Båda intervjuerna följde ett semistrukturerat upplägg som uppmuntrar till en öppen dialog och spontana följdfrågor. Empirin/Resultatet från intervjuerna tydliggjorde hur båda företagens nuvarande arbetsprocesser ser ut. Det lade grunden till en jämförelse av organisationerna. Båda respondenterna har arbetat på respektive företag i minst fem år. Därför kunde de dela med sig av sina erfarenheter och berätta om förändringar inom produktutvecklingen som har gjorts under åren. Det framgick här att industriföretaget arbetar i projektform med sin produktutveckling. I projektverksamheten kontrolleras arbetet regelbundet och effektiviteten mäts kontinuerligt. Telekomföretagets produktutveckling har bestått av en projektverksamhet tidigare, men reformerats till en verksamhet med kortare ledtider och arbetslag istället för projektgrupper. Arbetslagets arbete levereras och kontrolleras med jämna mellanrum, här mäts även effektiviteten för respektive lag kontinuerligt. Dessutom nämnde respondenterna de framtidsplaner organisationerna har för att effektivisera sin produktutveckling ytterligare. Industriföretaget ämnar att reformera sin produktutveckling till en arbetsmodell som liknar den telekomföretaget har idag. Telekomföretaget vill undersöka nya arbetsmodeller där kunderna är mer involverade i arbetet. Resultatets koppling till teorin analyserades. Det visade sig att de undersökta organisationerna utgår från flera av de teorier som litteraturstudien presenterat. En slutsats som kan dras utifrån den här studien är att effektivitet mäts kontinuerligt på etablerade företag. En annan slutsats är att effektiviseringar av produktutvecklingen beror på organisationens mål. Dessa slutsatser baserar sig på litteraturstudien och empiriska studien på de utvalda företagen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)